اهداف و رسالت

تعداد بازدید:۴۶۲۰

 

(( رسالت و اهداف دانشکده پزشکی زابل ))

بازنگری

(1400-1397)

 

 

رسالت

تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد به ارزشها و اصول اسلامی و انسانی و خبره و کارآمدی که بتواند با کسب توانمندی‌های حرفه‌ای و بهره مندی از دانش روز، خدمات مورد نیاز درمانی، پیشگیری و آموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح، جهت تأمین عادلانه خدمات سلامت، حفظ و ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ها، ارتقاء کیفیت و سلامت و بهداشت زندگی افراد جامعه ارائه دهد، تا حرفه پزشکی به سطح اول منطقه و جایگاه شایسته بین المللی ارتقاء یابد.

فعالیت دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل در زمینه آموزش، پژوهش و درمان مبتنی بر توسعه ارتقاء سلامت می­باشد. این دانشکده وظیفه تعلیم، تربیت و تأمین دانش آموختگان برتر، توانمند و متعهد در رشته پزشکی جهت نظام سلامت کشور را بر عهده دارد. آموزش دانشجویان با جدیدترین شیوه­ های تدریس و منطبق بر استانداردهای نوین آموزش پزشکی، با تخصیص بهینه امکانات، تجهیزات، منابع، تکنولوژی دانشگاهی، بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی، با حداقل هزینه و نیز ارتباط با سایر مراکز علمی کشور انجام خواهد شد. این دانشکده تلاش می­نماید که در محیطی علمی و پویا که زمینه ساز ایجاد رابطه منطقی و صمیمی بین دانشجو، استاد و محیط است، تسهیلات لازم را برای مطالعه و تحقیق در شاخه­های مرتبط با رشته پزشکی جهت اساتید و دانشجویان مستعد و کارکنان فراهم سازد تا آنها ضمن فراگیری مهارت­ها، توانایی فعالیت در عرصه­ های آموزشی، پژوهشی و درمانی را در جامعه کسب نموده و فردی مسئولیت­ پذیر جهت مشارکت در فعالیت های اجتماعی و مشاغل ارزنده و پر بازده مرتبط با رشته خود باشند . ایجاد چنین محیطی نشانگر تعهد ، علاقمندی و پایبندی ما به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق  1404 هجری شمسی و نقش خلاقیت ، پژوهش و نوآوری در عرصه آموزش نوین پزشکی خواهد بود .

ما بر این باوریم که حفظ کرامت و حقوق انسانها، برخورداری از وجدان کاری، توسعه سلامت و رفاه به دور از تبعیض، رکن اساسی فرهنگ اسلامی ایرانی است و سرلوحه رسالت ما می باشد .

مسلمأ برای نیل به این اهداف والا، اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدتی را برنامه ریزی نموده ایم، از آنجا که  پزشک یک انسان از خود گذشته بوده و پزشک مسلمان با نگاه والاتری به دردمندان می‌نگرد، همواره روح کلی آموزش پزشکی بر اساس حس انسان دوستی وکسب رضایت الهی و شرافت خدمت به انسان ها برنامه ریزی می گردد.

  1. ارزشها:

دانشکده در ارائه خدمات فعالیتهای آموزشی خود به اصول و ارزشهای زیر پایبند است :

  •  حفظ کرامت انسانی در انجام تکالیف سازمانی
  •  انسجام و هماهنگی درون و برون سازمانی
  • ارتقای سطح سلامت در جامعه
  •  عدالت محوری در ارائه خدمات
  • تلاش جهت حفظ حقوق انسانی
  • التزام به احکام پزشکی
  •  مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال مشتریان
  •  اخلاق گرایی در نظام مدیریت سازمان
  •  هدفمندی در انجام فعالیتها
  •  سلامت نگری با اولویت پیشگیری
  •  دانش محوری
  •  کیفیت گرایی
  •  قانون مداری
  • تعهد به حرفه ای گری و اخلاق پزشکی شامل مراقبت بیمار محور، درستکاری و پاسخ گوئی، نظارت بر توزیع عادلانه و اخلاقی سلامت، تلاش مستمر برای ممتاز بودن
  • نوآوری و خلاقیت برای ارتقاء فردی و سیستمی
  • رویکرد تیمی و چندرشته ای در حوزه های آموزشی، پژوهشی و درمانی
  • مراقبت در حفظ و به کارگیری مناسب منابع دانشگاه و حساسیت در برابر اتلاف آن
  • برنامه محوری در حیطه مدیریت آموزش و پژوهش و ارائه خدمات
  •  مشارکت با سایر حوزه های مرتبط با سلامت
  1. هدف کلی:
  •  تربیت نیروی انسانی در جهت ارائه خدمات درمانی،پیشگیری، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، مدیریتی، تأمین حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روحی-روانی، اجتماعی و معنوی جمعیت تحت پوشش دانشکده
  •  تأمین عدالت در ارائه و توزیع خدمات آموزشی، پژوهشی
  •  دستیابی به بالاترین رضایتمندی مشتریان
  •  بستر سازی تلفیق آموزه‌های دینی در آموزش و پژوهش
  •  دستیابی به یکی از قطب‌های علمی
  •  افزایش سهم دانشکده در تولید علم و محقق در حوزه علوم پزشکی
  •  حضور در عرصه بین‌المللی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی
  •  تأثیرگذاری بر مدیریت و سیاست‌گذاری‌های کلان نظام آموزشی کشور
  •  تأمین و توسعه منابع جهت بکارگیری موثر در نظام آموزش
  • ارتقا کمی و کیفی آموزش پزشکی عمومی 
  • ارتقا کمی و کیفی آموزش تخصصی
  • ایجاد سیستم مدیریت پویا و نوآور 
  • بکارگیری روش های نوین آموزشی و پژوهشی 
  • ارتقا منابع آموزشی و پژوهشی 
  • جذب دانشجویان خارجی
  • همکاری و مبادلات آموزشی و پژوهشی با دانشکده های پزشکی کلان منطقه  و سایر دانشکده های پزشکی منطقه
  • تامین اعضای هیات علمی توانمند
  • توجه به تقویت مهارت آموزش مادام العمر دانشجویان و ارتقا سطح تحصیل آنان 
  1. اهداف کوتاه مدت:
  • استفاده از شیوه های نوین در آموزش پزشکی بگونه ای که دانشجویانی تربیت شوند که با وجود گستردگی محتوا و مفاهیم در علوم پزشکی علاوه بر کسب دانش نظری، توانمندی های عملکردی و منش حرفه ای و اخلاق پزشکی در سطح حرفه ای را کسب نماید.
  • ورود به عرصه آموزش براساس پزشکی مبتنی بر شواهد به همراه آموزش و برنامه‌ریزی طرح درمان بر اساس آن
  • استفاده از روش های مجازی آموزش از جمله استفاده از simulation  درآموزش
  • توجه به حوزه آموزش پزشکی مبتنی بر جامعه
  • student center  نمودن آموزش
  • تلاش جهت توانمندسازی فراگیران برای یادگیری مادام العمر و تلاش برای آموزش بین حرفه ای  ما را در این مهم یاری خواهد نمود.
  • انتظار می رود در پایان تحصیلات دانشجویان قادر باشند در هر حیطه به اهداف ویژه مربوطه نائل شوند.
  1. اهداف ویژه درمانی، پیشگیری و آموزشی:
  • بیماران را براساس طرح درمان مبتنی بر شواهد درمان نماید.
  • توانایی عملکرد بین حرفه ای داشته و با سایر تخصص های پزشکی جهت ارائه بهترین درمان به بیماران همکاری نماید.
  • نکات مرتبط با پیشگیری جهت کاهش بیماری ها در سطح جامعه را بداند و پیاده نموده و پیگیری کند.
  • به نقش پیشگیری جهت کاهش بروز بیماریها در سطح جامعه آشنا شده و اعتقاد داشته باشد.
  • نکات بهداشتی در حفظ سلامت جسمی به فرد، خانواده و جامعه را آموزش دهد.

  1. اهداف ویژه پژوهشی:
  • جهت انجام پژوهش در زمینه های مختلف مربوط به حرفه با نظام سلامت مشارکت و همکاری نماید.
  • جهت بررسی و شناخت نیازهای مراقبتی، آموزشی، مشاوره ای و بهداشتی فرد، خانواده و جامعه با حوزه‌های مربوطه مشارکت و همکاری.
  • جهت انتشار به کارگیری نتایج پژوهش با سایر اعضاء تیم پزشکی همکاری نماید.
  • نتایج پژوهش های انجام شده را استفاده به همکاران بالینی ارائه نماید.
  • استفاده از اخرین پژوهش های منطقه و دنیا
  1. اهداف ویژه مدیریتی :
  • جهت رسیدن به رسالت رشته برنامه های درمانی، پیشگیری، آموزشی پژوهشی را سازماندهی، نظارت و کنترل نماید.
  1. اهداف میان مدت و بلند مدت:
  • مشارکت همه اعضاء هیئت علمی و دانشجویان برای تعیین اهداف آموزشی وپژوهشی در دانشکده پزشکی به صورت فعال تا از این طریق در الویت بندی اهداف آموزشی و پژوهشی تصمیم گیری شود.
  • توسعه تشکل های علمی دانشجویی ( نظیر کمیته های تحقیقات دانشجویی) و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان دارای استعدادهای برتر در زمینه پژوهشی
  • پی گیری جدی دوره های آموزشی کوتاه مدت ومیان مدت نظیر دوره های فلوشیپ برای اعضاء هیئت علمی که در این راستا باید ایجاد ارتباط با دانشگاه های داخل وخارج مد نظر قرار بگیرد.
  • تکمیل چارت سازمانی مستقل و ارتقاء کمی وکیفی مجموعه اعضاء هیئت علمی
  • ارتقاء زیر ساخت های رفاهی برای دانشجویان و اعضاء هیئت علمی
  • مشارکت اعضاء هیئت علمی ودانشجویان در نیاز به تغییرات در رسالت و اهداف آموزشی دانشکده پزشکی به منظور پویایی در برنامه ریزی ها بر اساس نیازهای اجتماعی در بعد بهداشت ودرمان

 

 

 

 

 

 

آخرین ویرایش۰۲ آذر ۱۴۰۰